kennethseebregts.reismee.nl

Stage in Londen

Goedemorgen beste lezers,

Toen ik klaar was met de middelbare school werd het tijd om toch een vervolgopleiding te kiezen. Op een open avond van het Zoomvliet College in Roosendaal trokken veel opleidingen mijn aandacht, maar één had toch mijn aandacht wel volledig getrokken. Dit was de opleiding International Business Studies. Het gene wat me aantrok was het feit dat er voornamelijk Engels gesproken werd tijdens de opleiding, maar de kans die mij het meeste aangreep was toch wel de kans om een stage te volgen in het buitenland.

Ondertussen zit ik alweer in mijn laatste jaar van de opleiding en is de tijd toch aangebroken voor de internationale stage. Er was een keuze of je in Nederland wilde blijven voor de stage, of naar een ander land wilde gaan. Uiteraard wilde ik naar een ander land, omdat dat de reden was dat ik deze opleiding gekozen had.

Het duurde even voordat ik eindelijk een stage had gevonden, maar uiteindelijk had ik een plekje bemachtigd bij het transport bedrijf Jan de Rijk in Londen via contacten die ik gelegd heb bij het hoofdkwartier in Roosendaal. Het proces ging vrij snel en de benodigde documenten werden verzorgd, zodat ik op tijd op stage zou kunnen.

Op vrijdag 9 november nog even van iedereen afscheid genomen en toen was het toch tijd. Zaterdag 10 november ben ik met mijn ouders naar Londen gevlogen. Zij waren meegevlogen omdat het toch weer een grote stap is, niet alleen voor mij, maar ook voor hen. Ik was er ontzettend blij mee dat ze mee waren gegaan en mij hielpen om er een beetje op m'n gemak te voelen. Zondagavond vertrokken ze en het was persoonlijk best zwaar voor mij, want voor het eerst was ik echt helemaal alleen, in een vreemd land nota bene.

Maandag begon het dan echt. Mijn stage bij Jan de Rijk was een feit. Het weekend van tevoren had ik nog alle buslijnen gecontroleerd en toen ging de wekker om 07:00 de volgende dag. De bus vertrok om 08:14 en dus was ik ruim op tijd voor mijn eerste stagedag. Ik werd meteen begroet door alle medewerkers en na een paar minuten gewacht te hebben ontmoette ik ook eindelijk mijn begeleider. Na een korte tour door het gebouw gemaakt te hebben (wat eigenlijk maar bestaat uit 3 ruimtes, een loods en de parkeerplekken voor de vrachtwagens), had hij mij eigenlijk gewoon aan mijn bureau gezet en ging hij verder aan de slag met waar hij mee bezig was. Ik stond hier een beetje van te kijken omdat ik me afvroeg wat ik nu eigenlijk moest doen. Mijn begeleider zei dat ik maar aan school moest gaan werken omdat hij op het moment heel erg druk was vanwege een zakenreis die hij de volgende dag had. De hele dag voelde ik mezelf een beetje genegeerd en niet welkom, omdat ook de rest van de collega's niet echt veel met mij praatten en dergelijke. Ook had ik wat last van heimwee omdat ik iedereen echt begon te missen, en daardoor me niet zo op mijn gemak voelde. Aan het einde van de dag zei mijn begeleider dat het hem speet voor de abrupte acties, en dat hij op woensdag met mij de opdrachten ging bekijken en de placement manual omdat hij er op dinsdag niet zou zijn. Wel stelde hij voor dat ik de volgende dag terwijl hij weg was met de customer service mee zou kijken, wat ik dus ook gedaan heb.

Op dinsdag heb ik dus gedaan wat mijn begeleider van me vroeg en heb ik dus meegekeken bij de customer service, en moet ik zeggen dat dat wel interessant en gezellig was. Sindsdien heb ik ook meer contact met de andere werknemers en collega's en word er veel gelachen. Ook werkt er hier een Nederlandse collega waar ik al eerder contact mee heb gehad en hoe ik in contact ben gekomen met mijn huisbaas. Samen hebben we afgesproken dat we zakelijke dingen in het Engels bespreken zoals iedereen en zodat iedereen kan begrijpen waar we het over hebben, maar privé dingen wel in het Nederlands kunnen.

Woensdag heb ik dan eindelijk met mijn begeleider de kerntaken en de placement manual doorgenomen. Hij zei dat ik als ik iets voor een kerntaak nodig zou hebben, ik het gewoon met hem moest bespreken en hij het dan zou kunnen regelen eventueel. Het gesprek ging goed en we hebben ook gelijk wat basis regels afgesproken dat ik van 09:00 t/m 18:00 werkzaam zou zijn en ik zelf mocht beslissen of ik een pauze nam, of dat ik tijdens de werkzaamheden door wat zou eten. Verder zei hij ook dat iedereen het enorm druk heeft, en het dus niet altijd zou kunnen zijn dat iedereen meteen voor me klaar stond wat ik ook wel kan begrijpen, maar dat het uiteindelijk wel in orde komt.

Tot nu toe is het nog even wennen en ook nog wel zwaar, maar dat komt allemaal vanzelf op z'n tijd nog wel. Op het werk ga ik me meer proberen te mengen in gesprekken zodat ik toch wel meer betrokken ben en zo laat zien dat ik gemotiveerd ben.

Dit was mijn eerste blog, en deze zal elke week bijgewerkt worden. Ik hoop dat dit een interessante blog was, en dat jullie mijn verblijf in Londen blijven volgen.

- Kenneth

Reacties

Reacties

Je tante anita

Ik ben kei trots op jou... En dit gaat je lukken vriend. Heel leuk geschreven........ Ben benieuwd naar de volgende xxx

Emmelien

Super leuk om zo je belevenissen te kunnen volgen. Het gaat je zeker lukken.xxx

Cor

Leuke blog. Ben nu al benieuw naar de volgende. Succes daar.

Opa de Pater

Mooi geschreven Kenneth.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!